اسکودا کوچک

اسکودا کوچک

حسین نصرتی
اسکودا کوچک

اسکودا کوچک

حسین نصرتی

معرفی کتاب

                               معرفی کتاب  

در این بخش سعی میکنم اسامی کتب حقوقی را با مختصری از جزییات شان اضافه کنم وبنویسم تا برای علاقه مندان به   مطالعه مفیدباشد  

 


حقوق مردم
در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد
 
بدون تردید، دفاتر اسناد رسمی مصداق آشکار اجرای اصل 44 قانون اساسی در‌جهت تأمین حقوق دولتی و تثبیت حقوق مالکانه مردم است. آشنایی عمومی با مفاهیم حقوقی و رعایت مقررات حاکم بر دفاتر لازمه حسن انجام وظایف دفترخانه‌ها است که کتاب «حقوق‌مردم در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد» سعی دارد؛ این هر دو مخاطب را طرف سخن خویش قرار دهد تا هم مردم با حقوق خود در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک آشنا شوند و هم سران دفاتر اسناد رسمی و متصدیان امور ثبتی از تبیین قوانین و بخشنامه‌های کاربردی بهره‌گیرند.
امتیاز عمومی کتاب حاضر، لحن نوشتار و سطح علمی آن است که سادگی، شیوایی و رسایی گفتار، کتاب را برای همگان قابل استفاده نموده است اعم از حقوق‌دان و سردفتر و وکیل و قاضی تا متصدیان امور سردفتری و ثبتی و عموم مردم.
تعاریف؛ وظایف سردفتران و دفتریاران؛ مقررات تنظیم اسناد رسمی در دفترخانه؛ بازرسی دفاتر اسناد رسمی؛ کانون سردفتران و دفتریاران؛ تشکیلات سازمان ثبت اسناد و املاک؛ سیستم عملیات ثبتی؛ امور مالی در دفاتر اسناد رسمی؛ مجموعه بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات کاربردی دفاتر اسناد رسمی؛ مباحثی در حقوق مدنی؛ تعدادی سؤال و جواب در مورد اسناد؛ واژه‌نامه و برخی از مشکلات دفاتر اسناد رسمی به‌عنوان گفتار آخر، سیزده گفتاری است که پدیدآورندگان این کتاب، سید‌علی حسینی و موسی‌الرضا رضایی، به‌تفصیل، موضوع‌های یادشده را بیان نموده‌اند.
این کتاب با شمارگان 5100 نسخه در 496 صفحه از سوی مؤسسه انتشارات همسفر با جلد گالینگور به قیمت 12000 تومان روانه بازار کتاب‌های حقوقی شده که برای همه قابل استفاده است.

مشروح مذاکرات قانون مدنی
تهیه یک مجموعه کامل و تدوین مشروح مذاکرات مجلس در خصوص قانون مدنی از حیث قانون‌گذاری بسیار ضروری بود که بالاخره کتابی زیر‌عنوان «مشروح مذاکرات قانون مدنی» آنهم ارزشمند به‌لحاظ تاریخی‌ـ‌حقوقی که گردآوری و تحقیق آن توسط احمدرضا نائینی صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب‌های مرجع در باب قانون و قانون‌گذاری شده است.
متن پیش‌گفتار این کتاب، خود، بسیار ارزشمند و خواندنی است که به شأن وضع مقررات و چگونگی تصویب قانون مدنی می‌پردازد. در گفتار ششم همین بخش از کتاب آمده است؛ ذکر این نکته نیز ضروری است که برای استفاده هرچه بهتر از این مجموعه، شماره مواد فعلی قانون مدنی در سرفصل‌ها قرار گرفته و شماره موادی که در متون مربوطه به‌کار‌ رفته مربوط به لوایح یا گزارش‌های کمیسیون‌ها یا مذاکرات صحن علنی قوه‌مقننه بوده است.
چهار بخش اصلی کتاب اختصاص یافته است به کلیات، صورت مشروح مذاکرات و گزارشات کمیسیون قوانین عدلیه مجلس شورای ملی، مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی و بالاخره اسناد و مدارک و مشروح مذاکرات تغییرات قانون مدنی که هرکدام از بخش‌ها به فصل، مبحث و گفتار تقسیم و تنظیم شده و در مجموع بیش از 220 گفتار را تشکیل داده است.
این کتاب که قطعاً مورد مطالعه اندیشمندان، حقوق‌دانان، تاریخ‌نویسان و خصوصاً دانشجویان، وکلا، قضات، سردفتران، کارشناسان و متخصصان رشته حقوق قرار خواهد گرفت، چاپ اول آن با شمارگان 2000 نسخه در 1312 صفحه به قیمت 15000 تومان در بهار 1386 در دسترس علاقمندان به کتاب‌های حقوقی است. 
 
 
منتخب آراء دیوان عالی کشور پیرامون مسایل و موازین
حقوق ثبت
کتاب «منتخب آراء دیوان عالی کشور پیرامون مسایل و موازین حقوق ثبت» که نظریه‌های مشورتی اداره حقوقی قوه‌قضائیه در مسایل ثبتی و نظریه‌های قضایی قضات ضمیمه آن است از این جهت که احکام صادره مبتنی‌بر مقررات و اصول ثبتی در طول 15 سال یعنی از سال 1361 لغایت 1375 به‌طور‌دقیق تدوین‌شده، ارزشمند است.
این کتاب در یازده فصل زیر‌عناوین «در اعلان ثبت و تحدید حدود»، «در اعتراض به ثبت»، «در آثار ثبت»، «در مواد عمومی»، «در آثار ثبت اسناد»، «در قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 و اصلاحات بعدی آن مصوب 31/4/1365»، «در اجرای مفاد اسناد رسمی»، «در آراء متفرقه»، «آراء وحدت رویه قضایی در مسایل ثبتی»، «نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه‌قضائیه در مسایل ثبتی» و «نظرات قضایی قضات در مسایل مربوط به قوانین و مقررات ثبتی» تنظیم و تدوین یافته است.
گفتنی است کتاب مذکور که توسط یدا... بازگیر تدوین شده با شمارگان 1000 نسخه در 360 صفحه به قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات فردوسی روانه بازار کتاب‌های حقوقی شده است.


مأوی
نشریه داخلی قوه قضائیه
امروز بر کسی پوشیده نیست که رسانه می‌تواند پل آموزش، فرهنگ‌سازی و ابزار اطلاع‌رسانی به موقع و شایسته باشد. این مهم از دیرباز مورد توجه دستگاه قضایی بوده و مدت‌ها است که «مأوی» به عنوان نشریه داخلی قوه‌قضائیه به صاحب‌امتیازی حوزه ریاست قوه‌قضائیه منتشر می‌شود و هم موجبات ارتقای سطح علمی و پژوهشی قضات و کارکنان دستگاه قضایی را فراهم آورده و هم با انتشار آخرین اخبار از چگونگی وضعیت درون‌سازمانی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی نموده است.
نشریه «مأوی» که دو روز در هفته روزهای دوشنبه و چهارشنبه به طور رایگان در اختیار قضات قرار می‌گیرد، مورد عنایت و توجه اغلب کارکنان و متصدیان امر مهم قضاوت است.
مأویû در هر شماره، علاوه بر اخبار، متن سخنرانی مسؤولان قضایی و دادگستری، عزل و نصب‌های قضایی، مقالات علمی‌ـ‌پژوهشی در موضوعات مختلف حقوقی‌‌ـ‌قضایی، پرسش و پاسخ‌های مربوط به شوراهای حل اختلاف، پرسش‌های مردم زیرعنوان «پرسش از شما» که زیرنظر معاونت آموزش قوه‌قضائیه پاسخ‌های علمی و منطبق با قانون داده می‌شود و همچنین زیرعنوان «اندیشه‌های قضایی» نتیجه نشست‌های قضایی دادگستری‌های سراسر کشور در قالب پرسش و پاسخ مطرح می‌شود که برای جامعه حقوقی مفید فایده است.
خبر، گزارش، علمی، آموزش، رأی و گفت‌وگو، غیر از صفحات اول و آخر، از عناوین 8 صفحه نشریه «مأویû» است.

 

قابل توجه سردفتران و دفتریاران
و
دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور
هر چند بدیهی است لیکن تأکید می‌شود که مجموعه به چاپ رسیده زیر عنوان «نظریه‌های مشورتی کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران» همان‌گونه که از نام آن مستفاد می‌گردد صرفاً مشتمل بر نظریات مشورتی اعضای محترم کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران می‌باشد و به منظور ارتقای سطح علمی و دانش‌حقوقی علاقه‌مندان در اختیار همکاران ارجمند قرار گرفته است.
لذا از حیث اجرا، جنبه الزام‌آور نداشته و مسقط یا موجد الزامات قانونی برای سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور نمی‌باشد.
 
  
نظریه‌های مشورتی کمیسیون حقوقی
کانون سردفتران و دفتریاران
کتاب ارزشمند «نظریه‌های مشورتی کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران» حاصل نشست‌های علمی‌ـ‌حقوقی و پژوهش‌محور کمیسیون حقوقی دفتر حقوقی و حمایت قضایی کانون سردفتران و دفتریاران است که از تاریخ 6/3/1382 لغایت 27/4/1386 طی 170 جلسه رسمی پس از بحث و بررسی در خصوص پرسش‌ها و مسایل مطرح‌شده از سوی دفاتر اسناد رسمی، جوامع سردفتری و مراجع قضایی، حسب مورد پاسخی شایسته و علمی‌ـ‌تحقیقی براساس آخرین مقررات و دکترین‌های حقوقی داده‌است که موضوعات آن اعم از اتباع بیگانه، اجاره، اجرائیه، احراز هویت، احوال شخصیه، اراضی، املاک، استعلامات، اشخاص حقوقی، اقرارنامه، انتقال اجرایی، حق‌التحریر، حق‌الثبت، خودرو، دفتر اسناد رسمی، دفتریار، رهن، سردفتر، فسخ سند و اقاله، قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی، گواهی امضا، گواهی عدم حضور، مالیات، مستندات تنظیم اسناد، نظام وظیفه، وکالت و بسیاری دیگر سؤال‌های مهم و مسایل مبتلابه دفاتر اسناد رسمی است که جمعاً 452 نظریه مشورتی را تشکیل داده است.
گفتنی است جلد اول این کتاب به تازگی به اهتمام دفتر آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران روانه بازار کتاب‌های حقوقی شده است.
امتیاز خاص این کتاب، فهرست موضوعی به ترتیب حروف الفبا و هم‌چنین جداول موضوعی آن است که براساس شماره سؤال، سؤال‌کننده، شماره جلسه کمیسیون، تاریخ جلسه کمیسیون، عنوان یا موضوع سؤال، خلاصه سؤال، خلاصه جواب و موضوع کلی تنظیم شده است.
این کتاب دارای 260 صفحه به قیمت 4000 تومان توسط انتشارات سرخ منتشر می‌شود که علاقه‌مندان به تهیه کتاب می‌توانند با تکمیل «فرم خرید کتاب» (صفحه بعد) نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد